På husesyn med Anneli Furmark
Kramfors Konsthall, till 12 nov.

Speciellt charmlösa hus, gärna med eternitplattor, som ligger isolerat i fuktiga, dramatiska landskap, tycker Anneli Furmark om. Hon samlar på sådana efter att ha rest runt och för kortare eller längre tid bott på Lofoten, Island och i sommarhuset i Ångermanland.

©2012 BUS/Anneli Furmark, Souvenir, blandteknik.

Anneli Furmark gillar att gå på loppis också, hitta grejer som man inte riktigt vet vad de är till för. Som t ex det lilla aprikosfärgade lammet i förgrunden till tittskåpet ”Souvenir”. Det ligger på en utskuren flik i det isländska landskapet Grundafjördur och ser lite bibliskt ut vid betraktandet av ett fyrkantigt, vitt hus med tillbyggd trätrappa på utsidan. Samma hus förekommer förresten på flera av utställningens akvareller, liksom de spetsiga fjäll- och bergtopparna i bakgrunden.

Förutom lammet är även en liten rund spetsduk och några väl tummade leksaksdjur gjorda loppisfynd, som får vara med och överraska i de i för övrigt mycket sparsmakade, avskalade bilderna där dova, jordiga akvarellfärger toppas med vita fält och svarta tuschlinjer. Som ångermanlänning är det lätt att känna sig hemma i hennes landskap.

Anneli Furmark gör förutom akvareller grafiska romaner. För ”Fiskarna i havet” (Kartago förlag), som kom 2010 och är den första i en tänkt trilogi om människor i Skandinavien, fick hon Serieakademins Adamssons-statyett. Den handlar om en ung konststuderande på Gerleborgsskolan i Bohuslän, om hennes kamp att förstå sig på konsten och livet. Den visar på en stor portion humor och på hur bra Anneli Furmark är att uttrycka sig i både bild och text.

Text: Karin Lundqvist

Volym 2012-10-27